Masa Itu Emas

Daftar Keahlian

SaHaBat DaN KeNaLaN

Sabtu, Mac 27, 2010

Sultan Kedah: Pilih Pemimpin Yang Tidak Dicucuk Hidung Oleh Pihak Luar

SINTOK: Baginda Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah menasihati semua pihak supaya berhati-hati dalam memilih pemimpin.

Baginda bertitah, pemimpin yang ditaja oleh dana atau kuasa luar boleh mendedahkan negara kepada penjajahan.

"Jika mahu menjadi atau memilih pemimpin negara, lebih baik tidak dicucuk hidung oleh kuasa lain kerana kemungkinan individu berkenaan mempunyai kepentingan kuasa luar terhadap diri sendiri.

"Lebih baik negara mempunyai pilihan membuat polisi sendiri berbanding dengan polisi yang dipaksa oleh negara atau kuasa lain," titah baginda pada Majlis Konvokesyen Ke-23 Universiti Utara Malaysia (UUM) di sini hari ini.

Baginda mengingatkan bahawa banyak negara telah menjadi boneka yang digerakkan oleh kuasa lain dan ia berlaku apabila pemimpinnya telah berjaya dibeli atau diperas ugut oleh kuasa berkenaan. "Pemimpin berkenaan cenderung membuat polisi yang dikehendaki oleh tuannya dan polisi yang dibuat tidak akan melihat kehendak rakyat. Rata-rata dalam kalangan kita mahukan kebebasan, tidak mahu dikongkong dan berupaya membuat keputusan sendiri," titah baginda.

Tuanku Abdul Halim bertitah semakin banyak pilihan yang ada, semakin tinggi kebebasan seseorang dan semakin luas ruang kebebasan itu, semakin gembira hidup mereka.

"Seorang pemimpin yang baik membebaskan rakyat dan meletakkan rakyat dengan pelbagai peluang kerana melalui banyaknya pilihan, kita menjadi lebih fleksibel," titah baginda.

Baginda memberi contoh mengenai jasa yang pernah dilakukan oleh Allahyarham Tun Abdul Razak (Perdana Menteri Malaysia kedua) yang telah berjaya menyediakan peluang pendidikan secara lebih menyeluruh melalui Dasar Ekonomi Baru.

Baginda yang juga Canselor UUM bertitah bahawa baginda membangkitkan perkara-perkara tersebut supaya para graduan turut dapat menyediakan diri untuk terus menikmati kebebasan diri untuk memilih dan bukannya memilih kerana dipaksa memilih

BERNAMA

M-star online

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah.cuma aku tengok orang umno langsung tak ambil peduli dengan laman web dan maklumat dari internet.sia-sia ada blog pun kalau tak ada yang ambil peduli.

Unit Media Wangsa Maju berkata...

Salam Perjuangan,

Kami dari Unit Media Wangsa Maju ingin menjemput anda untuk melayari blog kami di www.mediawangsamaju.blogspot.com.

Pelbagai isu politik semasa dapat anda lihat melalui blog kami terutamanya dalam menghadapi PRK Hulu Selangor.

Kami juga telah link blog anda dalam senarai blog pilihan kami.

Kami juga mengalu-alukan kehadiran anda menyertai salah seorang follower kami.

Di harap kita dapat bekerjasama di masa akan datang dalam pengendalian blog hebat seperti blog anda.

AMAT
Crew Unit Media Wangsa Maju

KMU