Masa Itu Emas

Daftar Keahlian

Rehat sat

SaHaBat DaN KeNaLaN

Sabtu, Mac 06, 2010

Saya Dihukum Tanpa Diberi Peluang Membela Diri - Zulkifli


KUALA LUMPUR, 6 Mac (Bernama) -- Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin yang dipecat keanggotaannya oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini berkata beliau dihukum tanpa diberi peluang membela diri.

Zulkifli, 48, berkata beliau menerima berita mengenai pemecatannya itu melalui rakan pemberita dan menyifatkan ia sebagai permulaan satu titik hitam dalam sejarah perjuangan reformasi yang bermula pada 2 Sept 1998 termasuk kejatuhan dan kehancuran PKR.

"Saya dihukum tanpa diberi peluang membela diri menurut prinsip hak asasi kemanusiaan dan nilai keadilan sejagat seperti yang dilaungkan oleh kepimpinan PKR selama ini. Kepantasan tindakan memecat saya membuktikan kepalsuan slogan mereka.

"Saya hanya menuntut dibicarakan oleh panel yang beragama Islam, kerana isunya membabitkan kalimah Allah, iaitu persoalan aqidah, syariat dan agama Islam, sebaliknya (mereka) meletakkan panel yang majoritinya bukan Islam untuk menghina dan mengaibkan saya dan umat Islam," katanya dalam kenyataan menerusi blognya di sini, malam Sabtu.

Zulkifli berkata walaupun diberi peluang membuat rayuan, beliau tidak bercadang untuk terus menggadaikan prinsip dan menjual maruah berhadapan dengan sandiwara Firaun-firaun Kecil dalam parti itu.

Bagaimanapun, beliau akan mengkaji dan menimbang pilihan yang ada sebelum mengambil tindakan sewajarnya.

Zulkifli berkata pada masa ini telah menjadi satu trend dalam PKR untuk melancarkan serangan peribadi dan 'pembunuhan karektor' yang tidak berasas terhadap sesiapa yang tidak bersetuju atau tidak mahu bersekongkol dengan mereka.

Setiausaha Agung parti Saifuddin Nasution berkata keputusan memecat keanggotaan Zulkifli itu dicapai sebulat suara dalam mesyuarat bulanan Majlis Pimpinan Pusat PKR yang diadakan termasuk meminta Zulkifli mengosongkan kerusi Parlimen itu.

Bagaimanapun, Zulkifli diberi tempoh 14 hari untuk merayu keputusan itu.

Zulkifli yang juga seorang peguam, dihadapkan ke Lembaga Disiplin parti bagi menjawab isu berhubung laporan polis yang dibuatnya terhadap rakan sekutu dari PAS, Anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkenaan isu kalimah Allah dan kritikan beliau terhadap kepimpinan DAP.

Khamis lepas, anggota Parlimen yang terkenal dengan tindakan 'menentang arus' dalam PKR itu bertindak keluar daripada sidang Lembaga Displin yang membicarakan kesnya kerana membantah anggota panel terdiri daripada bukan Islam.

-- BERNAMA

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

....tak ada apa hebatnya yb ni..orang PAS tak nak kan dia, apalagi UMNO
rujuk balik le yb pada PKR tu....
dia orang pun bunyi nya pecat tapi sayang....yb bukan kena talaq 3 pun...susuh susah masuk rocket

BUDAK CAWANGAN berkata...

Bg aku tindakan berani YB nie mempertahankan azan dulu sudah cukup mencerminkan sapa beliau...Mana Pemimpin2 Islam yg len dalam pakatan? Kenapa Diam

KMU